Leave a comment

TÜLOMSAŞ Hızlı Tren Yapacak

TÜLOMSAŞ Hızlı Tren : TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri Avcı ve fabrika müdürleri tarafından karşılanan 2Eylül Gazetesi  yayın kurulu ilk olarak 6 fabrikadan oluşan dev tesisi gezdi.

OTOMOBİL DE YAPABİLİRİZ
Gazetemize özel brifing veren TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri Avcı, kurum hakkında yapılan eleştirilerden, kurum çalışma sistemine kadar her konuda çok önemli açıklamalarda bulundu. Şu ana kadar TÜLOMSAŞ’ın ortaya koyduğu ürünler hakkında da bilgiler veren Avcı, üzerinde çalıştıkları projelerden de bahsetti.

OTOMOBİL YAPTIK GENE YAPARIZ
Hayri Avcı, son günlerde sıkça tartışılan yerli otomobil üretme konusunda iddialı açıklamalar yaptı. Devrim projesinin çok önemli bir konsept olduğunu söyleyen Avcı, “Bize görev verilirse yaparız” dedi. Avcı, “Devrim ayrı bir konseptir. Onu yukarıda tutmak lazım… Herkes onu aşağıya çekmeye çalışıyor da o üst bir projedir. Biz otomobil de yaparız. Kimse otomobil yapmazsa biz otomobil de yaparız. Başbakanın lafı ortada kalmaz, yaparız yani. Kimse yapmazsa ne yapacaksın? Bize görev verilirse yaparız” diye konuştu.

TÜLOMSAŞ’IN YETENEKLERİ VAR
YHT konusunda TÜLOMSAŞ’ın yetenekleri olduğunu belirten Avcı, TÜLOMSAŞ Hızlı Tren imalatında zorunlu olan ana bileşenlerin Eskişehir’de olduğunu söyledi. Avcı, TÜLOMSAŞ’ın yetenekleri var, sanayinin yetenekleri var. Raylı sistemler sempozyumunu burada organize ettik. Elektrik mühendisleri odası ile çalışmalarımız var, raylı sistemler çalıştayı var. Farkındalık çalışması içine birçok kurumu kattık. Sanayiyi koyduk, raylı sistemler kümesini koyduk. 2007 yılında vizyon çalışması vardı, test merkezi burada olması gerekiyor dedi. 14 Ocak 2012’de bu yetki Anadolu Üniversitesine verildi.
YHT’nin ana bileşenleri var, bunları koyduk ortaya, bunların hangilerini yerli yapabiliriz diye. Öncelikle bu rakamlar nedir diye çalıştık, kimler hangi organlar üzerinde çalışabilir, hangi ürünler dışarıdan satın alınabilir çalışması yaptık. Ürün bazlı YHT’yi oluşturan parçaları ortaya koyduk ve sonuçta yüzde 79 oranında AR-GE çalışması sonucunda imal edileceği sonucunu çıkardık” dedi.

Avcı, 2023’de 10 bin km’ye ulaşacak YHT hattı yatırımı yapılacağını hatırlatarak TÜLOMSAŞ Hızlı Tren üretiminin ülke ekonomisi için önemine dikkat çekti.

TEST MERKEZİ NEDEN YAPILMIYOR
Mükemmelliyet merkezi kapsamında Eskişehir’de yapılması planlanan raylı sistem test merkezi hakkında çarpıcı açıklamalarda bulundu. Test merkezi için Anadolu Üniversitesi’nin ağır davrandığını ileri süren Avcı, test merkezinin başka illere kaymasından korktuğunu söyledi. Avcı, test merkezinin hayata geçirilememesinde kamulaştırma sorunu yaşanıyor hatırlatması üzerine “Bana gelsinler ben çözerim o sorunu” dedi.
STK’LAR NE İŞE YARIYOR
Avcı, “Proje orada bekliyor. Bu proje gidiyor. Yapmak zorundasın. Çivi yok ortada. Sadece tabela var orada, göz göre göre gidiyor. Adam ölmüş cenazesine tabela astırmış hastayım dedim inanmadınız, şimdi inandınız mı diye… Bakan tamam dedi, protokol imzalandı, paran var, çalış, niye çalışmıyorsun? Ben mi soracağım şimdi üniversiteye niye olmuyor diye? O kadar STK var onlar niye sormuyor? Söylüyoruz inanmıyor kimse… Gidince görecekler. Burasını kaçıracaklar. Türkiye’de şu an test merkezi yok. Eskişehir’de niye bekliyoruz bilen yok, 3 yılda bunu götürecekler başka yere” diye konuştu.

ODALAR BİZE İŞ ALMALI, ESKİŞEHİR KAZANMALI
Hayri Avcı, Eskişehir merkezli Türkiye’de bir demiryolu endüstri merkezi oluştuğunun altını çizerek “Bizim Türkiye’deki sanayi odaları, ticaret odaları gibi odalar sayesinde Avrupa’dan iş almamız lazım. Çünkü Avrupa şu an bize dönüyor. Yan sanayiyi de örgütlüyoruz. Bunun için yapacağımız işlere çok hâkim olmamız lazım. Bizim yaptığımız işler Eskişehir’in kazanması demektir” dedi. Ekonomi Editörümüz Deniz Çağlar Fırat’ın Hasanbey’e yapılan Demiryolu OSB’ye TÜLOMSAŞ’ın taşınma konusunun gündemde olduğunu hatırlatması üzerine Avcı alınacak karara uyacaklarını söyledi. Gündemlerinde taşınma gibi bir konunun olmadığını ifade eden Avcı “Biz kamu kuruluşuyuz. Bu şirketle ilgili karara uyarız. Bu konuda görüş belirtmemiz uygun olmaz. Karar alınırsa uygularız. Buna hiç kafa da yormadım. En önemli şey burada karar vermektir, birçok verinin bir arada değerlendirilmesi gerekir. Öyle bir şey de düşünmüyorum. Kim uygulayacak onu da bilmem. Burası değer üreten bir yerdir. İş üreten, istihdam yaratan, katma değer yaratan bir yerdir” dedi.
TÜLOMSAŞ YHT YAPACAK
TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri Avcı, TÜLOMSAŞ Hızlı Tren (YHT) imal etmek için çalışmalar içine girdiğini açıkladı. Avcı, YHT üretmek için hummalı bir çalışma içine girdiklerini belirterek tesis içinde bulunan bir kapalı bir alanın YHT imalat fabrikasına dönüştürmek için çalışmaları hızlandırdıklarını söyledi. YHT üretimi için Kore örneğini incelediklerini belirten Avcı, TÜBİTAK ile görüşmeler yaptıklarını ve üretim için hazır hale geldiklerini vurguladı.
YHT üreticilerinin dünyada sayılı olduğunu belirten Avcı “Birçok proje yönettik, bu projeler bizim geleceğimizi yönlendiren projeler. Bunlardan bir tanesi de bizim ön çalışmasını yaptığımız yüksek hızlı tren projesi. YHT projesinde 250 km saat/hız üstünde olması gerekir. Genelde Avrupa’da yaygınlaşmış bir YHT hattı var. Üreticiler dünyada iki elin parmaklarını aşmıyor. Özellikle Kore örneği bizi en çok etkileyen model oldu. Kore ilginç bir örnek… YHT’yi uzaktan yakından tanımazken YHT yatırımı yapmışlar, yolu yapmışlar, tek amaçları var kopyalayıp çoğaltmak. Yerleştirme kapsamında başarılı olmamışlar. Bu yüzden taklit etmişler, bunu yaparken de devlet ve Hyundaı Rotem ile çalışmışlar. Onun yatırımını yaparken devlet siz yapın biz sizden alacağız demiş. Biz bunu örnek aldık. TÜBİTAK ile oturduk konuştuk, mevcut kabiliyetimiz neler diye. Ortaya dökelim, kimlerle oturup konuşabilir, kimlerle anlaşabiliriz, bunları bir ortaya dökelim. TÜBİTAK’a TÜLOMSAŞ yapmak istiyor dedik” diye konuştu.

DEVRİMİ YAPANLAR KÖTÜ BİR ŞEY Mİ YAPMIŞTI?
Avcı, yayın kurulumuzla gerçekleştirdiği sohbette Devrim ile ilgili olarak da ilginç bir anı anlattı. Avcı, “Eskişehir, Devrim’e sahip çıkmıyor diye sürekli yazılar çıkıyor ben de okuyorum. Devrim’i yapan mühendis şimdi hayatta değil bana dedi ki, ‘yol testini Kütahya’da yaptık, giderken çok korktuk, kötü bir şey mi yaptık acaba diye’ dedi. Çoğu bunalıma girmiş, psikolojik tedavi görmüş, işi bırakmış bir kısmı. O kadar çok baskı görmüşler ki… Peki, onlara desteği kim sağlayacaktı? Cevabı ben vermeyeyim siz verin cevabı…”
HANİ DEĞERLERİMİZE SAHİP ÇIKILIYORDU?
TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri Avcı, TÜLOMSAŞ’ın üretim kapasiteleri hakkında da bilgiler verdi. Avcı, TÜLOMSAŞ’ın kurulduğu günden bu yana 796 lokomotif, 10 bin 60 vagon, 620 dizel motor yaptığını açıklayarak “General Electric (GE) bizim partnerimizdir. Yılda bin 300 lokomotif yapıyor. Hani değerimize sahip çıkıyorduk? TÜLOMSAŞ hani bizim için çok önemliydi?” diye konuştu. Avcı, vagon üretiminin dünyada başlı başına bir sektör olduğunu belirterek “Dizel motor dünyada 800-900 bin avrodan satılıyor. Bizim en son sattığımız fiyatı 350-400 bin avro. Şimdi mesela bakın biz 1958’de ilk buharlı lokomotifi yaptığımızda (Karakurt) ABD ilk dizel lokomotifi yapmıştı, makas o kadar açıktı, ama biz 2012’de o makası kapattık, dizel lokomotif yaparak. Şu anda arayı kapatmış durumdayız” diye konuştu.
BİZİ ELEŞTİRENLER HÂLÂ 1960’LARIN KAFASINDA
Avcı, TÜLOMSAŞ’ın yüksek teknoloji ile üretim yapan önemli bir değer olmasına rağmen kurumu eleştirenlere net bir dille cevap verdi. Avcı, TÜLOMSAŞ’ı eleştirenlerin hâlâ 1960’larda kaldığını ileri sürdü
TÜLOMSAŞ’ın eleştirilmesinden çok küçümsenmesinden rahatsız olduklarını söyleyen Avcı, havacılık, uçak, uzay ve gemicilikten sonra katma değeri en yüksek sektörde bulunduklarını hatırlattı. Avcı, “Biz lokomotif yapıyoruz, bir lokomotif 4,5-5 milyon dolar bandındadır. Havacılık, uçak, uzay ve gemicilikten sonra biz geliyoruz. Birim başına en yüksek katma değeri bizler üretiyoruz. Bizim üzüldüğümüz nokta, ürünler yapıyoruz ama bilinmiyoruz. Ben her yere gidip ben lokomotif yapıyorum ben vagon yapıyorum desem ne olacak ki? Bizim sektör öyle bir şey ki, bir ürünün üretilmesinde istihdam edilen katma değer de çok yüksek. Demek ki çok değerli bir iş yapıyoruz.” dedi.

KURUMLAR ELEŞTİRİLMEMELİ
Avcı, haksız yere eleştirildiklerini belirterek kendilerine gelen eleştirileri kesin bir dille cevapladı. Avcı, kurumların eleştirilmemesi gerektiğini belirterek “Antep vagonu 15 tane çalışıyor, 10 tane yapıyoruz, bunu bile küçümsemeye çalışıyorlar, yok boya badana yapıyoruz diye. İyi bir şey varsa takdir etmemiz lazım. Bunlar ayıp şeyler. Ben de eleştirebilirim herkesi, beni de çok rahatsız eden şeyler var. Biz de biliyoruz, biz de bu şehirde yaşıyoruz. Eleştirdiğimiz zaman duramazsınız. Kurumların eleştirilmemesi lazım, kurumların desteklenmesi lazım, eleştiriliyorsa yapıcı yönde olması lazım, yön göstermesi lazım… O kadar çok üstümüze geldiler ki en sonunda dayanamadık, ne yapmak istiyorsunuz ki? Şimdi muhatap da almıyoruz, cevap da vermiyoruz… Adamlar 1960’lardan kalma kafası ile bir yerden bir yeri eleştiriyor. Yönetim anlayışı 1930’dan kalmış, tek adam yönetimine inanmış, hiçbir şey bilmeyen, belli bir yaşa gelmiş insanlar yaptıkları ile övünüyorlar bir de bizim yaptığımızı eleştiriyorlar” dedi.
Avcı, TÜLOMSAŞ’ın bünyesinde bulunan fabrikaların her birinin ayrı birer sektör konumunda olduğunu söyledi. Avcı, “Biz dizel motor yapıyoruz, bize soruyorlar TÜLOMSAŞ tramvay yapabilir mi? Ayıp ya, bunu sormak ayıp. Bence bunu öğrenmeleri lazım. Ben bunu şuna bağlıyorum, insanlar bilgilerini güncellemiyor. Adam hala 20 sene önceki TÜLOMSAŞ’ı konuşuyor. Güncelle bilgilerini, sor, telefon aç, mail at. Biz de ona göre cevap verelim” diye konuştu.
100 MİLYAR AVROLUK PASTA DİLİMİ VAR
TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri Avcı, demiryolu sanayisinde pazar büyüklüğünün 100 milyar avro olduğunu belirterek bu devasa pazara rağmen TÜLOMSAŞ’a Eskişehirliler tarafından yeteri kadar sahip çıkılmadığını söyledi. Avcı, “Demiryolu sanayinde pazar büyüklüğü 100 milyar avro şu an. Biz tartışmamız şekilde dünya pazarına 6 farklı ürünle giriyoruz. Örneğin Siemens’in sadece tek bir ürününü geçen yıl net karı 770 milyon dolar. Skoda firmasının geçen yıl ki cirosu 600 milyon avro. Çılgın rakamlar bunlar. Peki, bunun niye farkında değiliz. Eskişehir’de böyle bir nimet varken elinde maalesef bunu Eskişehir eleştiriyor. Evet, eleştirebilir bunu ama kıymetini bilin bunun. Ben bugün varım yarın yokum, memurum burada. Biz geleceğimizi konuşuyoruz burada, bugünü konuşmuyoruz” diye konuştu.
TULOMSAŞ NASIL BİR PAZARDA?
Genel Müdür Hayri Avcı, TÜLOMSAŞ’ın içinde bulunduğu demiryolu pazarının büyüklüğü hakkında bilgiler verirken dikkat çekici rakamlar da verdi
Avcı lokomotifin yüzde 55’i, vagonun yüzde 90’ı, cer motorun yüzde 50’sinin yerli üretilebildiğini hatırlatarak böylesine büyük bir pazarda daha etkin ve aktif olmak zorunda olduklarını söyledi. Avcı, “Şimdi biz bu sektörü tamamen yerliye versek… Hızlı treninin maliyeti 20 milyon avro. Şimdi bu sektörü küçümsüyorlar, hatta aşağılamaya çalışıyorlar. Organize sanayi bölgesinde 5 binden fazla insan bizim için çalışıyor şu anda, hedefimiz 30 bin insan. Bu kadar büyük bir ekonomik değeri, Türkiye’nin geleceğini, torunlarımızın geleceğini yok sayabiliyor insanlar. Ama biz yok saymıyoruz. Bir avuç Anadolu insanı, dünyanın 6’ıncı büyük gücü GE ile oturup lokomotif üretiyorlar, hem de 20 yıl süreli üretecekler. İlk defa devlet garantisi olmadan iki şirket işbirliği yaptı. Bunu TÜLOMSAŞ yaptı, Eskişehir insanı yaptı” diye konuştu.

SEKTÖRE SAHİP ÇIKILSIN
Avcı, 2003’den 2012’e kadar işçi çalışanı yüzde 32 azalmış, cirosu 3 kat büyümüş, satış değeri 2 kat artmış, ihracatı 150 milyon dolara ulaşmış bir kuruma dönüştüklerini belirterek şu şekilde konuştu; “Bu sektöre sahip çıkılması lazım… Çocuklarımız için bu şart. TÜLOMSAŞ gibi kuruluşlar şart. 7 tane sektör bir arada burada. Bunu kim yapabilir?”
AVCI’NIN VERDİĞİ RAKAMLAR

İLK İHRACATI TÜLOMSAŞ YAPTI…
TÜLOMSAŞ’ın Türkiye’de ilk ihracatı yapan kurum olduğunu da ifade eden Avcı, 1970 yılında ilk ihracatı yaptıktan sonra ihracat mevzuatının yayınlandığını ifade etti.
TÜLOMSAŞ SADECE BİR FABRİKA DEĞİL
Avcı, TÜLOMSAŞ fabrikasının kurulması ile beraber Eskişehir’in sadece ekonomik anlamda bir değer kazanmadığını sosyal, kültürel ve sportif yaşamda da bir değer kazandığını söyledi. Avcı, “Bu fabrika kurulurken burada Sümer Mahallesi, Kırmızıtoprak Mahallesi, Osmangazi Mahallesi, basma fabrikası ile beraber Ömür Mahallesi, Ertuğrulgazi, Çamlıca kurulmuş, bu fabrika buradan olduğu için. Hoşnudiye Mahallesini burada çalışanlar kurmuş. İlk defa sosyal olarak baktığımız zaman eğitime, sosyal hayata, spor hayatına merkezlik yapmış. Bize misyon da yüklemiş” dedi.

Kaynak : www.2eylul.com.tr

0 comments on “TÜLOMSAŞ Hızlı Tren Yapacak

  1. […] TÜLOMSAŞ Hızlı Tren YapacakTÜLOMSAŞ Hızlı Tren : TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri Avcı ve fabrika müdürleri tarafından karşılanan 2Eylül Gazetesi  yayın kurulu ilk olarak 6 fabrikadan oluşan dev tesisi gezdi. OTOMOBİL DE YAPABİLİRİZ Gazetemize özel brifing veren TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri Avcı, kurum hakkında yapılan eleştiri… […]

  2. […] TÜLOMSAŞ Hızlı Tren YapacakTÜLOMSAŞ Hızlı Tren : TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri Avcı ve fabrika müdürleri tarafından karşılanan 2Eylül Gazetesi  yayın kurulu ilk olarak 6 fabrikadan oluşan dev tesisi gezdi. OTOMOBİL DE YAPABİLİRİZ Gazetemize özel brifing veren TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri Avcı, kurum hakkında yapılan eleştiri… […]

  3. […] TÜLOMSAŞ Hızlı Tren YapacakTÜLOMSAŞ Hızlı Tren : TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri Avcı ve fabrika müdürleri tarafından karşılanan 2Eylül Gazetesi  yayın kurulu ilk olarak 6 fabrikadan oluşan dev tesisi gezdi. OTOMOBİL DE YAPABİLİRİZ Gazetemize özel brifing veren TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri Avcı, kurum hakkında yapılan eleştiri… […]

  4. […] TÜLOMSAŞ Hızlı Tren YapacakTÜLOMSAŞ Hızlı Tren : TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri Avcı ve fabrika müdürleri tarafından karşılanan 2Eylül Gazetesi  yayın kurulu ilk olarak 6 fabrikadan oluşan dev tesisi gezdi. OTOMOBİL DE YAPABİLİRİZ Gazetemize özel brifing veren TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri Avcı, kurum hakkında yapılan eleştiri… […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: