Leave a comment

Demiryolu hattının yer değişimi devleti 744 milyonluk zarara soktu

Demiryolu hattının yer değişimi devleti 744 milyonluk zarara soktu

Murat Nehri üzerine hidroelektrik santral (HES) yapımı ihalesini alan firmaların baraj altında kalacak demiryolu hattının yer değişimi bedellerini kendileri üstlenmesi gerekirken devlete yıktıkları ortaya çıktı. CHP Mersin Milletvekili Aytuğ Atıcı, devlete yüklenen işin bedelinin 744 milyon lira olduğunu, devletin katlanacağı zararın bununla sınırlı kalmadığını açıkladı.

Aynı zamanda Bingöl’ün fahri Milletvekili olan Aytuğ Atıcı, parlamentoda CHP Bingöl İl Başkanı Mustafa Kurban ile düzenlediği basın toplantısında Bingöl’de “Devlet hazinesinin nasıl yağmalandığına ilişkin bir dizi basın toplantısı yapacağını” bildirdi. Atıcı, ilk olarak “Palu-Genç-Muş arasında akan Fırat nehri ile birleşen Murat nehri üzerinde yapılmakta olan hidroelektrik santral üzerinden yapılan vurgunla ilgili” bilgiler verdi.

HES yapımı için Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu’nun lisans verdiğini, bu lisansların “yap-işlet-devret” şeklinde verildiği belirten Atıcı, “Lisans için başvuran firmalar başvuru öncesinde arazi etüdünü yapar ve tüm giderleri hesap ederler. Bu giderler baraj altında kalacak olan karayolu, demiryolu, elektrik, telefon hatları olabilir. Bütün bu masraflardan sonra firma buradan elde ettiği elektriği satarak kâr elde edeceğine inanırsa bu işe girer” dedi.

Firmaların işi alırken bu giderleri karşılayacağı taahhüdünde bulunması gerektiğini, böylece devletin vatandaşa elektrik sağladığını, iş yapan firmanın da para kazandığını söyleyen Atıcı, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Murat nehri üzerinde ‘Kale 1′, ‘Kale 2′, ‘Beyhan 1′ ve ‘Beyhan 2′ isimlerinde dört adet hidroelektrik santral yapımına karar veriliyor. Bir firma geliyor ve bu barajları yapmak ve ürettiği elektriği satmak üzere Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu’ndan lisans alarak inşaata başlıyor. Ancak bir de bakıyor ki barajın yapılacağı yerde demiryolu hattı var. Normalde bu demiryolu hattının güzergâhını kendisinin değiştirmesi gerekirken nasıl beceriyorsa bu işi devlete havale ediyor.”

“Devlete havale edilen Palu-Genç-Muş arasındaki 114 km Demiryolu hattının yer değişimi işinin ihaleye çıkarıldığını ve bedelinin yaklaşık 744 milyon lira olduğunu” belirten CHP’li Atıcı, ihalenin, dışarıdan bakıldığında normal gözüktüğünü, ihaleye 15 firma katıldığını ve bunun normal bir sayı olduğunu, ancak firmalar araştırıldığında bu firmaların birçok işte birlikte çalıştığını ve kasanın aynı olduğunu ileri sürdü. Bingöl bölgesinde devletin yaptığı açık ihalelerde genelde yüzde 60 indirim uygulandığını ancak bu ihalede yüzde 16.7 olduğunu söyleyen Atıcı şöyle devam etti:

“744 milyona ihale edilen Demiryolu hattının yer değişimi işi için devletimiz ayrıca kamulaştırma yapmaya karar veriyor. Ancak kanunlarda böyle bir uygulama olmadığı için acilen bir Bakanlar Kurulu kararı çıkarılıyor ve 15 Ocak 2012 tarih ve 28174 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanıyor. Bu karara göre yaklaşık 4 milyon 458 bin 492 metrekarelik taşınmazın üzerindeki yapılarla birlikte acele kamulaştırılması için TCDD’ye yetki veriliyor. Bu kamulaştırma bedelinin ne kadar olduğunu henüz bilmiyoruz.”

BAKAN YILDIRIM’A AĞIR SORULAR

CHP’li Aytuğ Atıcı,basın toplantısında Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım’a şu soruları yöneltti:

“- Demiryolları güzergah değiştirme bedeli olan ve firmanın ödemesi gereken 744 milyon lirayı neden devlete ödetiyorsunuz?

– Bu ihaleyi neden davetiye yöntemi ile yaptınız?

– Bölgede benzer işler genelde yüzde 60 indirimle yapılırken siz neden yüzde 16.7 indirimi kabul ettiniz?

– Güzergah değiştirme ihalesini alan firma ile barajı yapan firmanın aynı olması basit bir tesadüf müdür?

– ‘Acele kamulaştırma’ kararı ile yapacağınız işlemlerin tutarı ne kadardır?

-Son olarak bu işler size hiç yakıştı mı? Yetimin hakkı yenirken hiç mi vicdanınız sızlamadı?

Kaynak : www.gazetecileronline.com

Advertisements

0 comments on “Demiryolu hattının yer değişimi devleti 744 milyonluk zarara soktu

  1. […] Demiryolu hattının yer değişimi devleti 744 milyonluk zarara soktuDemiryolu hattının yer değişimi devleti 744 milyonluk zarara soktu Murat Nehri üzerine hidroelektrik santral (HES) yapımı ihalesini alan firmaların baraj altında kalacak demiryolu hattının yer değişimi bedellerini kendileri üstlenmesi gerekirken devlete yıktıkları ortaya çıktı. CHP Mersin Milletv… […]

  2. […] Demiryolu hattının yer değişimi devleti 744 milyonluk zarara soktuDemiryolu hattının yer değişimi devleti 744 milyonluk zarara soktu Murat Nehri üzerine hidroelektrik santral (HES) yapımı ihalesini alan firmaların baraj altında kalacak demiryolu hattının yer değişimi bedellerini kendileri üstlenmesi gerekirken devlete yıktıkları ortaya çıktı. CHP Mersin Milletv… […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: