Leave a comment

Adana Hafif Raylı Sistem Hafifliği

Adana Hafif Raylı Sistem Hafifliği

Yıllar evvel bir hemşerimiz çıktı, “Adana’ya yapılan Adana Hafif Raylı Sistem idir metro değildir” dedi.

Çok geçmedi, Adana’yı “Hafif Raylı Modası” sardı.

Her konuda ahkam kesen akıllı insanımız çoktur Allah eksik etmesin. Özellikle onlar, bıyık altından gülerek ve de gözlerini kısmak suretiyle,

“Ne metrosu canım, bu yapılan Adana Hafif Raylı Sistem dir” dediler.

O zamanlar dikkatimi çekiyordu; köseleri de, bıyıksızları da bıyık altından gülebilmeyi başarıyordu her nasıl başardılarsa…

İşin en komik tarafı, değneğin öbür ucundaki belediye uzmanlarından bazıları da, hafif raylı ile ağır raylı sistemi kıyaslarken ipe sapa gelmez açıklamalarda bulunuyorlardı.

Samimiyetle söylüyorum (aslında yazıyorum da, söylediğimi yazıyorum), çok değer verdiğim ve gazeteciliğine toz kondurmayacağım bir arkadaşım da geçenlerde “Metro değil, hafif raylıdır bu” diye yazınca çok üzüldüm.

Hidayete ermek gibi bir duygu yoğunluğuna yakalandım ve bir kez daha açıklama gereğini duydum.

HAFİF RAYLI NEDİR?

Bizimki hafif raylıdır.

Bizimkine hiç benzmeyen Kayseri’nin, Konya’nın sistemleri de hafif raylıdır.

İstanbul’unki, Ankara’nınki de hafif raylıdır…

Nasıl oluyor peki?

Şöyle oluyor:

Serçe bir kuştur. Kartal da kuştur.

Demek ki “kuş” deyince, aklınıza bir dolu kanatlı farklı türler gelebilir. Burada “Kuş”, üst kimliktir.

“Hafif Raylı Sistem” dedikleri de, tıpkı “Kuş” gibi bir üst kimliktir. Kuş’un altında nasıl serçe, kartal var ise, bunun altında da Kayseri, Konya gibi tramvay ve aynı zamanda İstanbul, Adana, Ankara gibi Metro vardır.

Anlayacağınız, metro da, tramvay da hafif raylı sistemdir.

Nasıl ki hem kiraz hem karpuz meyve başlığı altında bulunmakla birlikte çok farklı ürünler ise, metro ile tramvay arasında da ciddi farklar söz konusudur.

NE ZAMAN METRO?

Kent içinde ve varoşlarında hizmet gören bir raylı sistem, tamamen kendine özgü bir hat üzerinde çalışıyorsa ve hiçbir noktasında kentin diğer taşıt araçlarının güzergahına bulaşmıyorsa, bu bir metrodur. Yani, metronun kırmızı ışık, sarı ışık, yeşil ışık derdi olmaz. Tramvay ise, kırmızıda durur, yeşilde geçer. Yani diğer araçlara bulaşır. Metro raylarında hemzemin kesişme olmaz. Diğer araç yolları ya üstünden, ya altından geçer.

İstanbul’da, trafik karmaşasından azade bir otobüs sistemi kurdular. Adına da Metrobüs dediler. Çünkü bu da, diğer taşıt yolları ile çakışmayan güzergaha sahiptir ve metroluğu buradan kaynaklanır.

Ben de iddia ediyorum ki, Adana’ya yapılan bir hafif raylı sistemdir, ama aynı zamanda yüzde 100 metrodur. Tramvay değildir.

Nasıl ki serçe bir kuş ama aynı zamanda yüzde yüz serçe ise, ya da kiraz bir meyve iken yüzde yüz kiraz ise, öyle yani…

Anlayacağınız, Adana’da yapılan bal gibi Metro’dur ve pekmez gibi de hafif raylı sistemdir. Ama, asla bir tramvay değildir. Metronun niceliği ve niteliği anlaşıldı mı şimdi?

Kaynak : www.ajans01.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: